Ny i Musikken er et nyskabende, tværmedielt musiklæringskoncept for børn i aldersgruppen 6-10 år. På en sjov, brugervenlig og intuitiv måde lærer de musikkens grundbegreber gennem en humoristisk historie (tegneseriefortælling) om en ugle, der vil lære at spille et stykke musik. Ved at følge uglen på hans rejse gennemgår barnet syv lektioner om musik, hvor alt på nodearket forklares, og øves enten ved at lave øvelser tilknyttet lærebogen eller spille syv små spil. På denne måde lærer barnet alle de vigtigste ting om nodelæsning og musikteori.

Koncept er udviklet gennem flere års undervisning og tests. Det består af:

  • Lærebog med øvelser, udformet som tegneserie (udkommet 15. nov. 2019 v. forlaget Dansk Sang)
  • Speaket digital version af lærebog, til visning på overhead (v. Dansk Sang 15. nov. 2019)
  • En APP, som er et narrativt musiklæringsspil, hvor lærebogen indgår som rammefortælling og ”teoribog”, hvorefter barnet gennem 7 små spil kan træne musiklæringen med praktiske øvelser. Spillet afvikles på tablet eller mobil for private, men der udvikles også en PC baseret spilsamling, som kan anvendes i forbindelse med den speakede digitale version. (forventes at udkomme ultimo 2020).

 Hvorfor er det vigtigt?

I Danmark hersker en generel opfattelse, at det er svært at læse noder, og nodelæsning er ikke en del af folkeskolens læringsmål for musikundervisning. Således udelukkes en stor del af vores børn fra aktiv deltagelse i og forståelse for musik. Dette ændrer vi med konceptet Ny i Musikken, hvor vi viser, at det hverken er svært eller kedeligt at tilegne sig teoretisk viden, og at lærebøger kan udformes på nyskabende måder.

Hvad er specielt ved vores projekt?   

  • Det er en del af et tværmedielt koncept, hvor samme univers er til stede i flere formater, hvilket gør det stærkere og giver det større spredning.
  • Barnet kan gennemføre musikgrundpakken helt uden lærer og opnå læring på betydeligt kortere tid end ved en-til-en undervisning. Det sparer tid og penge og øger barnets motivation.
  • Vores tests af konceptet har vist, at børn synes, det er sjovt. De vil gerne høre mere og fortsætter derfor selv.
  • Historien skaber en rød tråd gennem læringen, og fungerer efter klassisk hukommelsesteknik, dvs. viden kategoriseres og placeres forskellige steder i historien, så det danner mening og skaber associationer.
  • Den vigtigste opgave er at finde den helt rigtige balance mellem læring, underholdning og mening. Vi har gennemført undervisning efter konceptet og testet mange ideer til tegneserie og spil på målgruppens børn. Vi tester løbende, og samarbejder bl.a. med en professor i musikpædagogik for yderligere kvalitetssikring.